TESTY AUTOBUSU ELEKTRYCZNEGO SOLARIS URBINO 12
Od 6 września 2021 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie Mazowieckim Sp. z o.o. testuje autobus elektryczny Solaris Urbino 12 – polski autobus elektryczny produkowany w Poznaniu. Do 14 września można go będzie zobaczyć na ulicach Tomaszowa Mazowieckiego. Pasażerowie będą mieli możliwość skorzystania z przejazdu, pojazd ten będzie obsługiwał linię komunikacyjną nr 4 oraz w założeniu także inne linie.
Jest to pierwszy “elektryk” w historii Tomaszowa Mazowieckiego, który wyruszy na ulice naszego miasta. Ma 12 metrów długości, 66 miejsc pasażerskich – 41 siedzących i 25 stojących. Jest to autobus niskopodłogowy, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych, z dziećmi w wózkach – wyposażony jest w wysuwaną platformę oraz przyciski do otwierania drzwi z zewnątrz. II i III drzwi otwierane są na zewnątrz, co ułatwia wymianę pasażerów. Wejścia są oświetlone, wyposażone
w ramki świetlne w drzwiach wykrywające pasażerów i uniemożliwiające ich przytrzaśnięcie.
Autobus testowy wyposażono w kamery zamiast lusterek bocznych, zmniejszające skrajnię poziomą pojazdu i tym samym kierowca ma większe pole widzenia oraz zwiększa się bezpieczeństwo osób oczekujących na autobus wjeżdżający do zatoki przystankowej. Pojazd posiada pulpit dotykowy oraz asystenta mirror-eye, czyli system obserwacji toru jazdy. Dla wygody pasażerów zainstalowano ładowarki do różnego rodzaju telefonów – USB i indukcyjne.
Co szczególnie istotne w dobie pandemii, z którą wciąż się zmagamy, siedzenia pasażerskie elektrycznego Solarisa Urbino 12 wykonane są z tworzywa, które jest łatwiejsze do dezynfekcji i utrzymania w czystości od zwykle stosowanej w autobusach tkaniny, a kabina kierowcy jest w pełni zabudowana, odgrodzona od przestrzeni pasażerskiej.
W pojeździe zastosowana została efektywna i ekologiczna klimatyzacja z pompą ciepła. Urządzenie to do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz, nie emitując spalin, co przyczynia się do ochrony środowiska.
Bateria zamontowana w tym modelu autobusu pozwoli na przejazd do ok. 250 km.
Aktualna lokalizacja autobusu nie będzie prezentowana w systemie OnTime ani na elektronicznych tablicach przystankowych, ponieważ testowany autobus nie jest wyposażony w urządzenia niezbędne dla ITS (Inteligentny System Tranportowy). Będzie natomiast wskazywany w systemie KiedyPrzyjedzie (www.tomaszow.kiedyprzyjedzie.pl).
Doświadczenia zebrane w trakcie testów elektrycznego autobusu Solaris Urbino 12 będą pomocne w przyszłości np. przy wymianie części floty autobusowej.